Δευτέρα 16 Ιουλίου 2012

Παιδί και ποδήλατο

Παιδί και ποδήλατο
  Το πιο δύσκολο μέρος της ανατροφής ενός παιδιού είναι να του μάθεις ποδήλατο. Ένα φοβισμένο, τρεμάμενο παιδί που ανεβαίνει στο ποδήλατο πρώτη φορά, χρειάζεται υποστήριξη και ελευθερία. Η συνειδητοποίηση ότι αυτά είναι όλα όσα θα χρειαστεί ποτέ του, μπορεί να σε σοκάρει... ~Sloan Wilson
Το ποδήλατο ήταν ανέκαθεν το μαγικό όχημα των παιδιών και όσων αισθάνονται παιδιά. Η χρήση του όμως δεν είναι παιχνίδι αλλά μια πολύ καλή ευκαιρία για τα παιδιά, να διδαχθούν την έννοια της ισορροπίας και της ελευθερίας.
Ποδηλατικός εξοπλισμός
Το βασικότερο, είναι φυσικά το... όχημα! Εδώ μπορεί να μας βοηθήσει ο ποδηλατάς μας που θα μας υποδείξει το κατάλληλο ποδήλατο, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Βέβαια, τα πράγματα όσον αφορά στην επιλογή του ποδηλάτου δεν είναι τόσο πολύπλοκα όσο για τους ενήλικες, αφού δεν παίζει ρόλο το μέταλλο ή το είδος του ποδηλάτου, παρόλα αυτά η επιλογή μας πρέπει να έχει ως κύριο κριτήριο την ποιότητα (αν και ίσως να αντιμετωπίσουμε διαφωνίες, ιδιαίτερα αν υπάρχουν άλλα ποδήλατα με τους αγαπημένους του ήρωες των κινουμένων σχεδίων). Πριν φύγουμε από το κατάστημα, πρέπει να αγοράσουμε ένα παιδικό κρανάκι (συνήθως είναι πολύ φθηνά) και ένα φωτάκι, ακόμα κι αν πιστεύουμε πως δεν θα το χρησιμοποιήσει τη νύχτα.

Ο σωστός χρόνος για τις βοηθητικές ρόδες
Οι βοηθητικές ρόδες μαθαίνουν στο παιδί να μην φοβάται να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο, αφού αισθάνεται ασφαλές. Για όσο διάστημα τις χρησιμοποιεί, θα μάθει τις αντιδράσεις του ποδηλάτου του (πως φρενάρει, πως στρίβει, πως συμπεριφέρεται σε χαλίκια ή σε άσφαλτο). Ο χρόνος που πρέπει να περάσει με τις βοηθητικές εξαρτάται από τον αριθμό των φορών που θα κάνει ποδήλατο και τη χρονική διάρκεια της κάθε βόλτας. Όταν αποφασίσουμε να βγάλουμε τις βοηθητικές, θα πρέπει το παιδί να νιώθει αυτοπεποίθηση χωρίς όμως να έχει περάσει τόσο χρόνο με αυτές, ώστε να θεωρήσει πως χωρίς αυτές δεν μπορεί να ποδηλατίσει. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε, επαναλαμβάνοντάς του ανά τακτά χρονικά διαστήματα πως είναι προσωρινές.

Το πρώτο μάθημα ισορροπίας
Έχουμε τη σέλα πολύ χαμηλά, ώστε να ακουμπάει τα ποδαράκια του με ευκολία στο πάτωμα. Το κρατάμε από τη μέση και το στηρίζουμε, τρέχοντας μαζί του για λίγα μέτρα. Είναι σημαντικό, στο πρώτο μάθημα ισορροπίας, να επιλέξουμε ένα χώρο χωρίς εμπόδια και με όσο το δυνατόν πιο λεία επιφάνεια. Αφού το συνοδέψουμε για λίγα μέτρα, το αφήνουμε σιγά-σιγά, έχοντας πάντοτε τα χέρια μας δίπλα του, ενισχύοντας την αίσθηση της ασφάλειας. Όπως και σε καθετί που σχετίζεται με την ανατροφή του παιδιού, δεν είμαστε υπερβολικά προστατευτικοί αλλά ούτε και αδιάφοροι. Σε περίπτωση που πέσει, το αντιμετωπίζουμε με χαμόγελο ενώ του δίνουμε συχνά συγχαρητήρια για τις επιδόσεις του. Εξάλλου το ποδήλατο είναι ένα όχημα που κινείται με την ψυχή!

Το καλύτερο παράδειγμα
Το καλύτερο παράδειγμα προς μίμηση, είμαστε εμείς. Αν εμείς φοράμε κράνος, το ίδιο θα μάθει και το παιδί. Αν σεβόμαστε τον Κ.Ο.Κ, αν κρατάμε σταθερό ρυθμό, αν είμαστε προσεκτικοί, το ίδιο θα αντιγράψει και ο λιλιπούτειος ποδηλάτης. Ας μην ξεχνάμε πως πολλοί συμπολίτες μας αν είχαν μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον όπου όλοι θα είχαμε καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, το ίδιο θα ακολουθούσαν κι εκείνοι.

Όταν ένα παιδί μαθαίνει ποδήλατο, μαθαίνει ταυτόχρονα να διαχειρίζεται την ελευθερία του, να προσέχει τον εαυτό του και να διασκεδάζει. Το κλειδί σε μια επιτυχημένη συνύπαρξη όλων αυτών, είναι η... ισορροπία!

 http://www.naturanrg.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου